• Top Posts

  • Blog Stats

    • 105,850 hits
  • Категории

  • Архив

Как информационните технологии „изравняват“ света

Плоският свят се базира на три основни компонента – PC, фиброоптичен кабел, софтуер

В тези няколко празнични дни около Нова година едно кратко изречение не ми излиза от главата: „Светът е плосък.“ Причината обаче далеч не се крие в широко отразеното пълноправно членство на България в Европейския съюз. А в прозаичния факт, че забавеното работно темпо ми даде шанс да посветя малко повече време на един от коледните си подаръци – книгата „Светът е плосък“. Това е заглавието на наскоро публикуваното (издателство „Обсидиан“) на български език актуализирано и разширено издание с автор Томас Фрийдман.

Още с появата си през 2005 г. първото издание се превръща в бестселър. Авторът обяснява необходимостта още на следващата година да напише нов вариант с три основни причини. Първата – силите, които „изравняват“ света, са продължили да действат и в тази една година. Втората – в новото издание има обяснение на връзката между образованието и плоския свят. Третата – включени са най–добрите коментари на читатели и рецензии на критици.

На пръв поглед заглавието „Светът е плосък“ може и да звучи леко шокиращо. Да, вярно е, че технологиите дават немислими преди десетина–петнайсет години възможности – и за бизнес, и за обучение, и за комуникации, и за какво ли не. Но, чак пък да са изравнили света? Преди да представя накратко (книгата все пак е 650 страници 🙂 факторите на изравняването и резултатите от тяхното действие, ми се иска да си припомните собствената си подготовка за празниците. И нямам предвид кулинарната част естествено.

Аз лично пътувах извън София. Взех си лаптопа, дигиталния фотоапарат, любимата си Romba (MP3, аудиорекордер и радио в едно), флаш паметта. Мобилният телефон няма защо дори да го споменавам. Със сигурност съм просто една от мнозинството хора, чието ежедневие днес е обградено от компютри, дигитални устройства и интернет. С телефон, миниустройство, лаптоп и мрежа всеки от нас е потенциален журналист например, чиито снимки, кадри или текстове могат да накарат водещи световни медии да ги публикуват и да се позовават на тях.

Един такъв обикновен (но базиран на дълбоки промени) пример ми изглежда достатъчен, за да илюстрира откритието на американския журналист Фрийдман, че светът е плосък. Откритие, което той прави в Индия. Алюзията с мисията на Христофор Колумб и контраоткритието, че Земята не е кръгла, а плоска, не са само литературни похвати. Няколко пъти се връщах на един кратък пасаж, с който авторът обяснява пътуването си до Индия и описва пътешествието на Колумб по начин, по който едно от важните събития в историята на човечеството никога не е било определяно.

„И аз исках да открия богатствата на Индия. Колумб е търсил хардуер – ценни метали, коприна и подправки – източниците на богатството по негово време. Моята цел беше софтуерът, интелектът, комплексните алгоритми, хората на знанието, кол-центровете, комуникационните протоколи, успехите в сферата на оптичното инженерство – източниците на богатството в днешни дни.“

Е, точно в това е отговорът – днешните източници на богатството са най-мощните двигатели на глобализацията и изравнители на света. Глобализацията в днешния й вид стъпва на предишните две вълни на стесняване на света. Първата обхваща периода от 1492 г., когато Христофор Колумб тръгва на запад да „търси хардуер“ и отваря пътя между Стария и Новия свят, докъм 1800 г. Тази, наречена от автора Глобализация 1.0, стеснява света от голям до среден размер благодарение на мускулната маса. Втората вълна – Глобализация 2.0, покрива две хилядолетия и е базирана на мултинационалните компании. Според Фрийдман тя „свива“ света от среден до малък размер.

Авторът твърди, че към 2000 г. сме навлезли в Глобализация 3.0, която не само стеснява света до миниатюрен размер, но и напълно го изравнява. Основната характеристика на Глобализация 3.0 е силата на индивида за сътрудничество и конкуренция без граници. Това е и платформата на плоския свят според Томас Фрийдман. Платформа, базирана на три основни компонента. Персонален компютър, който позволява на всеки да твори дигитално съдържание, където и да се намира. Фиброоптичен кабел, който позволява на всеки достъп до дигитално съдържание, където и да се намира. Софтуер, който позволява на всеки съвместна работа върху дигиталното съдържание, където и да се намира.

Неочакваната връзка между тези три компонента към 2000 г. прави възможна Глобализация 3.0. Томас Фрийдман идентифицира десет основни сили, които са „променили“ откритието на Христофор Колумб, че Земята е кръгла, и са довели до конвергенцията на персонални компютри, оптични мрежи и софтуер. Ролята на „изравнители“ по думите на автора играят както политически събития, така и иновации и отделни компании.

Изравнител №1 е датата 9.11.1989 г. Според автора падането на Берлинската стена променя баланса на силите в полза на демократично ориентираните общества. Нещо повече, отваря икономиките на страни като Индия и Китай. Само шест месеца след краха на двуполюсния свят на пазара излиза версията „Уиндоус 3.0“, смятана за революционна, защото позволява за първи път на всеки да стане автор на дигитално съдържание. Това е времето на „Епъл“, на Ай Би Ем под „Уиндоус“, на модемите и глобалната телефонна мрежа, но и на липсата на архитектури и инфраструктура.

Изравнител №2 е процесът на формиране на световната мрежа, или добре познатото тройно W (World Wide Web). Благодарение на откритието на английския компютърен специалист Тим Бърнърс-Лий и на създаването на браузъра на „Нетскейп“ всеки индивид получава възможността да изгражда и ползва сайтове, да съхранява,  разпространява и показва данни на всеки компютърен екран.

Изравнител №3 на практика доизгражда основата на платформата на плоския свят и дава основание на автора да датира старта на Глобализация 3.0 към 2000 г. Пъзелът се донарежда с разработката на стандартизираните транспортни канали и протоколи, благодарение на които е възможна връзката между отделните машини и софтуерни приложения. Протоколи, които позволяват създаване, работа и размяна на документи и данни без значение какъв е компютърът и в коя точка на света се намира.

Всички останали изравнители възникват на базата на тази първична платформа. Ъплоудингът (всички имена и термини в изданието са на български език 🙂 по думите на автора „впряга силата на общностите“. Примери? Достатъчно е да споменем културата на блогинга и Уикипедия. Аутсорсингът, който тръгва от т.нар. Проблем 2000, офшорингът и веригата за доставки, която позволява „да ядеш суши в Арканзас“, са следващите три изравнителя. Следват инсорсингът, ин-формирането („Гугъл“, „Яху“, Ем Ес Ен), стероидите. Стероидите? Прочетете книгата и ако не се убедите, че светът е плосък, поне ще се замислите плосък ли е наистина светът, върти ли се и къде съм аз.

http://www.dnevnik.bg

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: