• Top Posts

  • Blog Stats

    • 105,850 hits
  • Категории

  • Архив

Практически поглед върху паметта

Особености на процеса на запемятаване. 20 практически съвета за по-лесно, бързо и ефективно запаметяване.

Накратко за паметта

 
Въпреки че науката продължава да ни дава все по-дълбок поглед по въпроса за паметта, по-голямата част от процеса на запаметяване и възпроизвеждане на запаметеното остава загадка. Изследователите считат паметта за процес и когато си спомняме нещо, ние всъщност реконструираме събитието по части от информацията, съхранени в мозъка. Мистерията обаче е – какво предизвиква тази реконструкция?
 
В миналото се е смятало, че цялата памет се намира в мозъка. Газанига (1988) обаче смята, че паметта се съхранява в нервната система, така че всяка мисъл, която мине „през ума ни“ се чувства с цялото тяло, понеже химиорецепторите се намират в клетки по цялото тяло. Когато възникнат химически реакции в мозъчната кора, информацията се разпространява в цялото тяло чрез химотаксис, процес, който позволява на клетките да комуникират чрез „радар“ или да се придвижват чрез кръвната плазма или церебралната течност. В някои екстремни случаи тялото съхранява изключително болезнени спомени в мускулната тъкан, така че травмата се спестява на съзнанието. Така когато човекът бъде подложен на масаж и мускулите бъдат стимулирани, паметта може да се активира отново, реконструирайки събитието и потиснатите емоции. Друг пример за паметта на човешките тъкани са честите оплаквания за чужди спомени, които се предават чрез имплантирани органи.
 

Характеристики на паметта

– сензитивност – ние запаметяваме чрез нашите пет сетива. Колкото повече сетива включваме в процеса на запаметяване, толкова по-лесно ще ни е да извикаме после този спомен.
– интензитет – когато нещо е много смешно, абсурдно, страшно, то остава по-ярко в паметта ни.
– неповторимост – глупавите и ежедневните неща са по-трудни за запомняне, понеже нищо не ги отличава от останалите спомени.
– емоционалност – амигдалата – кръгло образувание в мозъка с големина на грахово зърно, играе ролята на пазач. Когато се случи събитие с голям емоционален заряд – положителен или негативен, амигдалата казва „това е важно“ и го запомняме по-лесно.
– оцеляване – мозъкът е приспособен да оцелява. Това означав, че всичко, което смятаме за важно за нашето озеляване ще се запомни по-лесно. Не става въпрос само за физическо, а и за емоционално или финансово оцеляване.
– повторение – колкото по-често извикваме даден спомен от паметта си, толкова по-лесно го извикваме всеки следващ път.
– първо и последно – мозъкът най-лесно възстановява моментите от началото и края на дадено събитие.

Практика

 
Ключовете за паметта
– внимание – често най-големият проблем е, че мозъците на хората не са концентрирани в „сега“-то, в дадения момент. Вместо това те мислят за миналото или за бъдещето.
– визуализация – добра идея е да визуализираме мислите си, тъй като мозъкът мисли в картини и концепции, не в параграфи като този “ src=“http://www.fenomenibg.com/images/smilies/icon_smile.gif“/>
– асоциация – свързването на новопостъпващата информация с предишни спомени прави извикването й в бъдеще по-лесно.
– въображение – бъдете изобретателни когато правите асоциации или визуализации.
 

Пазете се от стрес!

 
Дълго продължаващ стрес и прекаленото затлъстяване (което често е следствие на стреса, бел. пр.) предизвикват отделянето на така наречените „хормони на стреса“ (глюкокортикуиди). Продължителното излагане на клетките на действието на глюкокортикуидите поврежда и разрушава невроните в региони на мозъка, ключови за запаметяването. Един наистина добър начин да се оттървем от излишните глюкокортикуиди е чрез физически упражнения. За тези, подложени на високи нива на стрес фитнесът е не само препоръчителен, а задължителен.
 

Съвети за запаметяване

 
1. Вашият мозъка обича цветовете. Използвайте цветни химикали и/или цветна хартия. Цветовете помагат на паметта.
 
2. Вашият мозък може ефективно да се фокусира и концентрира до 25 мин (за възрастни). Правете 10 минутна почивка на всеки 20-30 минути от запаметяването.
 
3. . Вашият мозък трябва да бъде отпочинал, за да запомня бързо и да реконструира качествено. Ако сте изморен, направете 20-минутна дрямка преди да започнете да учите (запаметявате), в противен случай си губите времето.
 
4. Вашият мозък е като двигател, има нужда от гориво. Едва ли ще сложите мръсен бензин в Ламборджинито си (ако го имахте). Мозъкът ви е доста по-ценен от едно Ламборджини. Полуфабрикатите, снаксовете и всичко, което се нарича „Junk food“, както и всякакви имитации на храна, пълни с химикали и консерванти отслабват вашето тяло и ум. Скорошно проучване показа, че коефициентът на интелигентност на хората зависи от начина им на хранене.
 
5. Вашият мозък е като океан от електро-химична дейност. Ако сте обезводнени, липсва достатъчно водна среда за протичане на тези реакции. Фокусирането и запаметяването стават по-трудно. Пийте достатъчно вода (сокове, кафе, сода и други напитки не са заместител!). Често главоболията са свързани с дехидратация.
 
6. Вашият мозък обича въпросите. Когато при четене или друта дейност на възприемане на информация възникнат въпроси, мозъкът автоматично търси отговори, което прави запаметяването на ситуацията по-лесно.
 
7. Вашият мозък и тяло имат свой собствен ритъм – в различни части на денонощието сме в по-добро физическа или умствено състояние. Можете да спестите време като учите през тези пикови периоди.
 
8. Вашият мозък и тяло комуникират постоянно. Ако тялото ви е отпуснато, това е като съобщение за мозъка „това не е важно“, така че той не обръща необхдомото внимание на случващото се. Когато трябва да научите нещо, стойте седнали и леко наклонени напред, за да поддържате ума си нащрек.
 
9. Вашият мозък се влияе от миризмите. Използвайте ароматизатори, за да подобрите способността за концентрация на мозъка. Можете да пробвате с мента, лимон и канела.
 
10. Вашият мозък има нужда от кислород. Излезте навън и се упражнявайте.
 
11. Вашият мозък се нуждае от пространство. Не е удачно да се учи в малки, претрупани пространства.
 
12. Вашият мозък има нужда от организация на пространството около вас. Скорошно изследване показа, че деца, които израстват в спретнати и подредени домове се представят по-добре в образованието си. Защо? Защото като се тренира да организират външната среда, мозъкът се научава да организира и информацията вътре в него. Това от своя страна прави рекунструкцията й по-лесно.
 
13. Вашият мозък би трябвало да го е запомнило, но тъй като това е от голямо значение, ще го повторя още веднъж: пазете се от стреса. За да избегнете последствията от него правете физически упражнения.
 
14. вашият мозък не знае какво не можете да направите, докато не му кажете. А какво в действителност му казвате? Вслушайте се във „вътрешния си диалог“. Спрете негативното в него и го заменете с позитивна, окуражителна нагласа.
 
15. Вашият мозък е като мускул – може да бъде трениран и да заяква, на всяка възраст. Без извинения. Спрете с умствения мързел. Професионалните атлети тренират всеки ден, вие можете да го правите също. Ако няма за какво да мислите – измислете си!
 
16. Вашият мозък има нужда от повторение. По-добре е да се повтарят често кратки фрази, отколкото дълги фрази.
 
17. Вашият мозък разбира по-бързо отколкото четете. Използвайте молив или пръст, за да водите очите си. По този начин те се движат по-бързо.
 
18. Вашият мозък се нждае от движение, особено ако запомняте предимно механично (има три типа запаметяване – визуално, звуково и механично).
 
19. Вашият мозък търси шаблони и взаимовръзки. Когато учите нещо, запитайте се: „На какво ми напомня това?“. Това ще помогне на процеса на запаметяване, тъй като свързва новата информация със старата по асоциативен път.
 
20. Вашият мозък обича да се забавлява! Способността ни да помним е в пряка зависимост от това колко се веселим.
Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: